såhär då?

Det finns inget en person med IBS hellre vill, än att förklara vad det är och vad det innebär en gång, och bara en gång! Tråkigt nog förstår inte folk första gången. Eller så tror dom att det är ett temporärt problem som går över till nästa gång. Så man blir tvungen att ta upp det igen..och igen...och igen..

IBS är en funktionell magsjukdom, vilket innebär att magen och tarmarnas funktioner inte fungerar som hos en "normal" person. Hela mag-tarmkanalen kan ha ett felaktigt rörelsemönster, alltså en störd funktion i tarmens nervsystem och muskler. Magen fungerar helt enkelt inte som den ska. Även matspjälkningen fungerar dåligt vilket resulterar i kramp, illamående, smärta och uppsvälld mage efter måltid.  

Att leva med mage och tarmar som inte fungerar som de ska innebär också en osäkerhet där man inte vet från den ena dagen till den andra hur man kommer att må. Arbete, familjeliv, socialt umgänge, fritid och ekonomi påverkas. Stress gör symtomen värre, därför mår man bäst av regelbundna tider, miljöer man är trygg i och att inte ens vardag förändras. Många tycker att det är svårt att få omgivningen att förstå hur dåligt man mår när det inte syns utanpå. De personer som lever med IBS är i behov av stöd för att hantera vardagen. Känslan av att vara annorlunda och upplevelsen av att dra sig ur det sociala livet mot sin vilja kan medföra stor social isolering.

Jag kan inte kontrollera hur ofta jag mår dåligt. Skulle jag inte lägga ner så mycket tid på att må bättre skulle jag vara dålig oftare. Så snälla, anklaga mig inte för att "alltid må dåligt". Det gör inte saken bättre. och Ifall jag inte känner för att vara med någon, så betyder det just ingen alls, inte dig personligen.

Kommentarer
Postat av: malin

ha, nejdå. vi skrev aldrig lol, asg eller kjamiz när det var populärt :D vi har alltid använt oss av riktig svenska.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback